Tina Crețu este omul care spune „prezent!”din toată inima ori de câte ori este vorba de o acțiune de voluntariat pe șantier. Și vorbește cu atâta pasiune despre misiunea Habitat for Humanity România, încât de fiecare dată reușește să îi convingă pe cei din jurul ei să contribuie la rândul lor. În campaniile de strângere de fonduri pe care le-a inițiat timp de mai mulți ani la rând, a reușit să strângă peste 10.000 euro, așa că am rugat-o pe Tina să ne împărtășescă care este „secretul” campaniilor ei.
- Cum a fost pentru tine experiența de voluntar? Dar cea de fundraiser?
Experiența de voluntariat în proiectele Habitat mi-a schimbat viața. Și zic asta fără exagerare, chiar cu puțină mândrie. Aici am descoperit că pe șantier nu contează ce profesie ai sau dacă te pricepi la construcții, reabilitări. Important e să-ți dorești să faci bine și să dedici din timpul personal pentru a le veni în ajutor celor care n-au avut aceleași șanse ca tine.
Cred că din experiența de fundraiser am învățat și mai multe decât din cea de pe șantier. În primul rând era bariera de a cere. Nu neapărat bani, dar noi nu prea știm să le zicem oamenilor din jur că avem nevoie de ajutor. După ce am trecut de asta, mi-am dat seama că nu o pot face pur și simplu, ci a fost nevoie să gândesc o “strategie”: modul de expunere a proiectului, de ce e important pentru mine, cum va schimba contribuția fiecărui prieten viața unei familii, am pus în balanță ce poți să iei de banii aceia, etc.
Apoi a fost simplu, m-am legat de momente speciale (precum ziua mea sau sărbători). Am postat pe social media și le-am povestit despre proiect face to face sau în privat celor cu care intram în contact.
Am făcut o selecție de persoane despre care știam că se implică în astfel de proiecte și campanii, iar acolo șansa de reușită era mai mare. Ca să-mi dea un boost de încredere.
Și m-am gândit și cum aș putea să le mulțumesc după, atunci când voi fi strâns banii și misiunea mea s-ar fi încheiat, asta ca să-i țin implicați și data viitoare 😊
2. Cum ai reușit să îți convingi apropiații să se implice și cum s-au desfășurat campaniile tale de strângere de fonduri?
Cel mai mult am folosit social media sau comunicarea față în față, astfel încât să pot povesti despre proiect și să ofer cât mai multe detalii. Pe social media n-am postat foarte mult, poate de 2-3 ori în campanie. Prima dată a fost mai greu, prietenii mei nu fuseseră neapărat expuși la activitatea Habitat for Humanity și atunci lucrurile s-au mișcat mai greu. Era vorba și de un proiect din Africa, iar unele persoane rezonează mai mult cu acțiuni locale. E loc pentru toată lumea să se implice oriunde simte. Asta le zic mereu celor care menționează că alte acțiuni ar fi mai de ajutor. Să acționeze în linie cu ce simt, dar să o facă!
Clar au funcționat fotografiile de la locul faptei de pe șantier. Și cele cu condițiile în care trăiesc familiile în prezent. Dar contează mult și autenticitatea, tu trebuie să fii credibil pentru oamenii care te urmăresc, altfel o să pară că vorbești din cărți. Fii sincer, chiar dacă e prima dată când strângi fonduri sau mergi pe un șantier. Explică-le oamenilor că nu știi să faci asta, dar îți dorești să participi, să ajuți.
Pe lângă prieteni și cunoscuți, eu mi-am implicat familia și colegii de la birou. Am trei momente pe care nu le voi uita niciodată:
1. când au donat ai mei 500 lei să plec în Africa, deși le era teamă pentru mine, dar au înțeles că e important (mi-am făcut timp să le povestesc și le-am arătat fotografii de acolo).
2. când CEO-ul companiei la care lucram mi-a donat 500 euro din banii personali pentru că a zis că-l inspir și sunt un exemplu pentru el și pentru toată compania (avea 5000 de angajați).
3. când mama unui coleg de liceu a zis că n-are acum bani, dar că apreciază mult ce fac și mă iubește. Și apoi mi-a trimis 50 de lei și mi-a scris că se bucură că poate face asta.
Am plâns atunci, e super emoționant să vezi ce impact au mesajele și acțiunile tale!
3. Ce a fost dificil sau pur și simplu diferit față de cum te așteptai?
Să-i atrag pe oameni de partea mea și pe tipicul proiectelor Habitat. Sunt oameni din jurul meu care susțin alte proiecte și nu e cazul să insiști acolo. Am învățat să nu merg până în pânzele albe, dar să-mi spun punctul de vedere legat de misiune cu bune și rele.
Să trec peste gândul că cer bani, dar atâta vreme cât scopul era acela de a face bine, iar rezultatele au fost mereu vizibile, n-a mai contat atât de mult.
Nu mă așteptam la atâta receptivitate, cred că am strâns peste 10.000 euro dacă e să iau în calcul toate campaniile de fundraising individual pe care le-am făcut, dar și faptul că mi-am
bătut prietenii și colegii la cap să completeze formularul de redirecționare 3,5% din impozit.
Și asta neavând deloc experiență de fundraising, doar multă încredere în proiect și pasiune pentru această misiune. Dar și înclinația mea spre a le fi de ajutor altora cred că a contat în toată ecuația. Cam primești ce dai, așa că nu mă miră că am ajuns să strâng banii foarte rapid 😊
4. Ce sfat ai da cuiva care participă pentru prima dată la Hope Build și a inițiat o campanie de strângere de fonduri?
Să vorbească despre proiect și de ce e important pentru el sau ea. Oamenii vor reacționa cu siguranță, iar autenticitatea contează foarte mult. Eu am fost sinceră, oamenii știau că am două mâini stângi, dar au apreciat implicarea, perseverența și faptul că am revenit la final către ei. Au simțit că fac parte din proiect chiar dacă nu erau acolo. Faptul că le trimiteam poze sau un mesaj dedicat fiecăruia a contat foarte mult. Și cred că i-am inspirat să continue să doneze, chiar dacă ei nu pot participa direct în proiect, să-mi ofere mie suport ca să ajutăm împreună.
După proiectul din Malawi am scris câte o vedere fiecărui om care mi-a donat resurse, știu că o parte dintre ei le-au păstrat și majoritatea au fost emoționați de gest și curioși în legătură cu modul în care se desfășoară activitatea pe șantier. Ca să nu mai zic că mereu e cineva care mă întreabă când e următorul proiect de construire.
Și să ceară pur și simplu, să urmărească ce se întâmplă, să vadă cum reacționează oamenii apoi să se pregătească mai bine. Easy peasy 😊
Vrei să fii și tu voluntar sau fundraiser pentru Habitat for Humanity România? Intră pe https://www.habitat.ro/habitat-campaign/hope-build/ și hai să construim împreună speranță.